3.12.2017

Borges'in Evinde - Alberto Manguel "Zamanla her şiir bir ağıta dönüşür."

Uzun zamandır kitap alışverişi uygulamasında sepetimde bekleyen kitaplardan biriydi. Dün Taksim/İstiklal'de YKY'ye daldığımızda karşıma çıktı ve hemen alıp dün aksam ile bu sabah arasında bitirmiş oldum. Borges'in evinde kendisine 4 yıl kadar kitap okuyan Manguel'in kaleminden, hayatı, günlük yaşantısı, bakış açısı, sanatı, dostları, ilişkileri, duygusal iniş çıkışları üzerine detaylı bilgiler. Hatta kimleri sever kimleri sevmez, kimi hangi satırlarından sever de kimden neden nefret eder üzerine edebi eleştirileri olmasa da factleri önümüze seriyor.

Hep bir gülümseme, hep bir burukluk ile okuyoruz bu evinde takım elbise&kravat gezen, alaycı, duygusal, okuyan, yazazan, kör ama gönül gözü açık adamı.

Kitabın yarısında satırların altını çizmiş bile olabilirim. Birkaç şeyi paylaşmadan da bitirmeyelim:

"Bütün edebiyatlar epikle başlar"
"Beynim bir çöp yığınıdır benim"
"Tanrılar insanların arasına düşmanlıklar sokar ki sonraki kuşakların, şarkısını söyleyebilecekleri bir şeyleri olsun."(Odysseia alıntı)

"Boşver, ilerleyeceğim diye/
Heveslere kaptırma kendini/
Denizler kadar yazsan bile/
Borges çoktan yazmıştır hepsini." (Manuel Mujica Lainez)

"Arjantin hakkında umudunu yitirmiş bir şekilde konuştu; bir yer için "burası benim yerim" desen ve orada yaşadıgını soylesen bile o veya başka bir yerin sana ait olup olmadığını belirleyen şeyin birkaç dosttan oluşan bir grup olduğunu anlattı."

"Anlamadığım bir dilde ölmek istemiyorum"(Cenevre'de öldü)
"Her ölümle yiten küçük bilgelikler bana çok dokunuyor"

Hiç yorum yok: